ارسال مقاله برای مجله
Uploading…
Error! . Try again!
آپلود ارسال
دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران برگزار شد
تاریخ انتشار: 1397/07/07

دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران سوم و چهارم مهر ماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی با شرکت جمعی از اساتید و پژوهشگران و دانشجویان داخلی و خارجی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش که سوم مهر ماه در سالن شهید عضدی برگزار شد، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن قدردانی از فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه زبان‌شناسی گفت: مسائل موجود در زبان به لطف تقویت رشته زبا‌ن‌شناسی بسیار زیاد شده است و این نوید فعالیت‌های جدی‌تر را به ما می‌دهد. تخصص و تنوع امروز زبان‌شناسی نشانگر افزایش نیروی فعال در این رشته است.

حداد عادل افزود: فعالیت‌های دانشگاه علامه طبلاطبائی خصوصاً در سال‌های اخیر موجب شده است که این دانشگاه به یک دانشگاه قابل اعتماد در علوم انسانی تبدیل شود و همچنین در حوزه رشته زبان‌شناسی که فعالیت مستمر آن بسیار شایسته قدردانی است.

حداد عادل در ادامه به فعالیت‌های بنیاد سعدی در گسترش آموزش زبان فارسی در جهان اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما در این بنیاد، تالیف انواع کتاب‌های آموزشی مناسب از حیث روش بر پایه نظریات پیشرفته این رشته و کیفیت بالای چاپی در سطوح مختلف و برای مخاطب‌های متفاوت است.

در مراسم افتتاحیه همچنین دکتر غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و دکتر مجتبی منشی‌زاده ، مدیر گروه زبان‌شناسی و دبیر همایش سخنرانی کردند.

دکتر منشی‌زاده گفت: در وهله نخست 320 چکیده دریافت شد و سپس 181 مقاله کامل به همراه 19 پوستر ارسال گردید که از آن میان 103 مقاله کامل برای ارائه یا چاپ و 13 پوستر برگزیده شد. کلیه چکیده‌های پذیرفته شده نیز در روز همایش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه همچنین از کتاب: The Oxford Handbook of Persian Linguistics رونمایی شد و پیام دیوید کریستال به همایش قرائت گردید.

در مراسم اختتامیه نیز پیام مکتوب نوام چامسکی قرائت شد و پیام تصویری استیون پینکر به نمایش درآمد.