ارسال مقاله برای مجله
Uploading…
Error! . Try again!
آپلود ارسال
مراسم یادبود استاد دکتر کورش صفوی برگزار شد
تاریخ انتشار: 1402/05/24

مراسم یادبود استاد دکتر کورش صفوی با حضور جمع کثیری از همکارن، استادان، دانشجویان و علاقمندان برگزار شد

 

مراسم یادبود دکتر  کورش صفوی ساعت 9 تا 12 دوشنبه 23 مرداد 1402 در سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی به همت گروه زبان‌شناسی دانشکده برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر شهرام مدرس خیابانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دل نوشته­ای را با عنوان «نامه­ای از دانشگاه به بهشت» قرائت کرد. سپس دکتر گلناز مدرسی قوامی، مدیر گروه زبان­شناسی دانشکده ادبیات علامه طباطبایی، ضمن خوشامدگویی به حاضران و سپاس از رئیس دانشکده که با وجود تعطیلی دانشگاه امکان برگزاری مراسم را فراهم کردند، پیام دکتر محمد دبیرمقدم، استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه را به مناسبت درگذشت استاد صفوی قرائت کرد.

در ادامه دکتر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، با ذکر ویژگی­های شخصیتی استاد صفوی او را الگوی بسیاری از معلمان و دانشجویان و استادی بی‌بدیل و فرهیخته دانست و اظهار داشت صحبت درباره ایشان بسیار سخت است.

 در بخش دیگر دکتر عباسعلی وفایی، رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تسلیت به دانشجویان و استادان گفت طی سه دهه گذشته هیچ کس به اندازه دکتر صفوی به زبان و ادبیات خدمت نکرده است. او تقلیدها را به تحقیق تبدیل کرد. حضور علاقمندان به استاد در این جلسه نشان از فرهیختگی جامعه علمی است.

سپس دکتر مجتبی منشی‌زاده از اعضای هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشکده ضمن تسلیت به جامعه زبان‌شناسی و اشاره به سابقه دوستی خود با دکتر صفوی درگذشت او را ضایعه‌ای دردناک و جبران‌ناپذیرخواند. وی افزود زنده‌یاد صفوی در طول دوران فعالیت علمی خود استادان بسیاری را تربیت کرد. او عاشق زبان فارسی بود و زبانی رسا داشت و حامی استادان و دانشجویان بود. بسیاری از استادان برجسته امروز شاگردان او بوده­اند. 

دکتر تمیم‌داری، استاد گروه زبان‌ فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، سخنران دیگری بود که استفاده از تجربیات اساتید، احترام به آنان و مراقبت و قدردانی از آنان را مورد تاکید قرار داد. به اعتقاد وی این سنت‌ها امروزه بسیار ضعیف شده‌اند و بیشتر باید به آنها توجه کرد.

در ادامه دکتر راحله گندمکار، عضو هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه، نیز با بیان خاطراتی از دکتر صفوی یاد او را گرامی داشت و با خواندن ابیاتی به سخنان خود پایان داد.

دکتر کزازی از گروه زبان و ادبیات دانشگاه فقدان دکتر صفوی را اندوه­بار، تلخ و جان­سوز دانست. وی در بخشی از سخنان خود افزود مرگ برای استادانی چون صفوی آغاز زندگانی دیگری است و مردانی چون او هیچ­گاه نمی‌میرند.

در ادامه دکتر شهین نعمت زاده، رئیس پیشین انجمن زبان­شناسی ایران، پس از قرائت پیام تسلیت دکتر رضا نیلی­پور به ویژگی­های اخلاقی دکتر صفوی چون مهربانی، دلسوزی و احترام به بزرگان اشاره کرد و او را شخصیتی تکرارنشدنی با قدرت قلم فوق­العاده توصیف کرد و افزود از آغاز تأسیس انجمن زبان‌شناسی او همواره  همراه، همدل و پشتیبان انجمن بود.

در بخش دیگر دکتر آزیتا افراشی، رئیس انجمن زبان­شناسی ایران، دکتر صفوی را یکی از مؤثرترین اشخاص در زندگی خود دانست. به اعتقاد او مهم­ترین درسی که دکتر صفوی به دانشجویان خود آموخت این است که باید مراقب تأثیری که روی هم می‌گذاریم باشیم.  وی در ادامه افزود  انجمن جایی است که می‌توان میراث استاد را  حفظ کرد و در حفظ، توسعه و آموزش زبان فارسی راه او را ادامه داد.

شاکری­یکتا از همکاران دانشکده ادبیات و دوستدارن زنده­یاد صفوی اظهار داشت، دکتر صفوی فقط متعلق به گروه زبان­شناسی دانشگاه علامه نبود و درگذشت ایشان ضایعه­ای  برای کل جامعه علمی است.

سپس کلیپی از استاد صفوی پخش شد. در ادامه دکتر دهکردی، استاد حقوق و علوم سیاسی  و دکتر نوظهور، استاد گروه فلسفه دانشگاه با ابراز تاسف از درگذشت این استاد فرهیخته به ذکر خاطراتی از آشنایی خود با او پرداختند.

دکتر غلامحسین کریمی­دوستان از دانشگاه تهران در بخش دیگر از مراسم ضمن اشاره به گشاده­رویی، شوخ‌طبعی و در عین حال جدیت استاد در تحقیق و پژوهش از او  به عنوان پدر معنی‌شناسی ایران نام برد و اظهار داشت استاد همواره دغدغه توسعه و رشد علم زبان­شناسی را داشت. دکتر کریمی دوستان با قرائت چند بیت شعر به سخنان خود پایان داد.

دکتر حسین سلیمی، رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر صفوی را غرق در عالم معنا و سرشار از زندگی دانست و افزود او برای ترغیب دانشجویان بسیار تلاش می‌کرد و علم و دانش خود را با سخاوت در اختیار دانشجویان قرار می­داد. رفتن نابهنگام او باورکردنی نیست.

دکتر محمد راسخ مهند و دکتر مهرداد نغزگوی کهن از دانشگاه بوعلی همدان نیز با ذکر خاطراتی از این استاد فقید یاد او را گرامی داشتند.

در بخش دیگر دکتر هرمز عباسیان از انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران مراتب تسلیت و همدردی خود را به نمایندگی از این انجمن اعلام کرد. وی افزود طی چند روز گذشته سخنان بسیاری در رثای استاد گفته شده است. آنچه ما را از سایرین متمایز می‌کند جنبه انسانی شخصیت ماست.  معلم نامه اعمال خود را در پای تخته سیاه سفید می‌کند.

دکتر فریبا قطره از دانشگاه الزهرا با اشاره به این که همه ما خاطرات بسیاری از استاد داریم و یادگاری­های بی‌شماری از او به جا مانده است. او در پایان افزود همچنان از ایشان خواهیم آموخت و یادشان تا ابد با ما خواهد بود.

در ادامه دکتر سپیده عبدالکریمی از دانشگاه شهید بهشتی ضمن تسلیت به همکاران و دانشجویان و ارج نهادن به زحمات استاد برای هرآنچه آموخته است، احساس خود را در قالب دل نوشته‌ای بیان کرد.

سپس دکتر لهراسبی استاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تواضع و فروتنی دکتر صفوی، او را یک دانشمند واقعی نام برد و افزود لازم است جامعه اعتماد به نفس ملی خود را افزایش دهد.

در این مراسم تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه علامه نیز به ایراد سخنرانی پرداختنداز جمله می‌توان به لیلا شریفی و احمدجاوید صدیقی اشاره کرد که به نمایندگی از دانشگاه کابل پیام تسلیت دکتر راحله حمیدزی را قرائت کرد.

در پایان دکتر غفوری و دکتر راضیه قبادی از دانشجویان قدیم دکتر صفوی و مریم رمضانخانی نیز به نمایندگی از گروه اجرایی همایش­ها موسوم به کارت نارنجی‌ها سخنان پایانی را ارائه کردند. مراسم با اهدای شاخه گل به گروه اجرایی پایان یافت.

از ویژگی‌های این مراسم حضور خیل عظیمی از همکاران، دانشجویان و دوستداران دکتر صفوی از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بود. نمایندگانی از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در مراسم حضور داشتند.

یاد استاد گرامی و نامش مانا باد