ارسال مقاله برای مجله
Uploading…
Error! . Try again!
آپلود ارسال

عنوان:خبرنامه 45

خلاصه:خبرنامه 45

تاریخ :1395/12/30

خبرنامه 45 (پاییز 1399)

  1. بیست‌و‌هفتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به استاد ارجمند دکتر محمدرضا باطنی، دانشمند ایرانی،  تعلق گرفت
  2. تمدید مهلت دریافت مقالات چهارمین همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی
  3. دانشنامۀ‌ عصب-روان‌شناسی زبان در پژوهشکده دانشنامه‌‌نگاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد
  4. دومین همایش ملی معناشناسی شناختی برگزار شد
  5. تمدید مهلت دریافت مقالات دومین همایش ملی واج‌شناسی: وام‌واژه‌ها
  6. انجمن زبان‌شناسی ایران از تلاش علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا تقدیر کرد
  7. چهارمین همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی: تحلیل گفتمان حقوقی اسفند ماه برگزار می‌شود

 

 

بیست‌و‌هفتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به استاد ارجمند دکتر محمدرضا باطنی، دانشمند ایرانی،تعلق گرفت

بیست‌و‌هفتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش کتاب و جایزه دکتر محمود افشار به دکتر محمدرضا باطنی، دانشمند ایرانی تعلق یافت. دکتر محمدرضا باطنی زبان‌شناس، نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی است که سال‌ها سرپرستی چندین فرهنگ دوزبانه را- از جمله فرهنگ دوجلدی انگلیسی-فارسی پویا، در موسسه فرهنگ معاصر بر عهده داشته‌اند و تالیفات و ترجمه‌های بسیار ارزشمندی به قلم ایشان منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، درباره زبان و تفکر، درآمدی بر فلسفه (ترجمه)، ساخت و کار ذهن (ترجمه) و دانشنامه مصور (ترجمه) اشاره کرد.

طبق نیت واقف و ماده ۳۴ وقفنامه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با هدف تعمیم زبان فارسی و تحکیم وحدت ملی بخشی از درآمد خود را صرف اعطای جایزه به شاعران و نویسندگانی می‌کند که با آثار خود- چه به زبان فارسی و چه به زبان‌های دیگر- در ترویج و اعتلای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی می‌کوشند. تا کنون بیست‌وشش جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به دانشمندان ایرانشناس ایرانی و خارجی اهدا شده است. نخستین جایزه در ۱۳۶۸/۹/۲۸ به نذیر احمد، ایرانشناس هندی اهدا شد و دانشمندانی چون منوچهر ستوده، عبدالحسین زرین‌کوب، بدرالزمان قریب، برت فراگنر، آنجلو پیه‌مونتسه، ژیلبر لازار و شاعران بزرگی مانند فریدون مشیری و هوشنگ ابتهاج نیز از برگزیدگان این جایزه بوده‌اند.

مراسم اهدای جایزه به دکتر محمدرضا باطنی که قرار بود در تاریخ هجدهم مهرماه در باغ موقوفات دکتر محمود افشار برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی عمومی به زمان دیگری موکول شده است.

جوایز ایشان که شامل قالیچه‌ای ابریشمی اثر هنرمندان نائینی و آراسته به نام ایشان و لوح تقدیر و پایزه‌ای است که چهرۀ واقف و نشان موقوفات بر آن نقش بسته، در همین روز در منزلشان به ایشان اهدا شد.

انجمن زبان‌شناسی ایران این انتخاب شایسته را به استاد ارجمند جناب آقای دکتر باطنی و جامعه زبان‌شناسی تبریک می‌گوید.

 

تمدید مهلت دریافت مقالات چهارمین همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی

قابل توجه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران محترم، با توجه به شیوع کووید 19، مهلت دریافت مقالات چهارمین همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی تا پایان دی ماه تمدید شد. همایش 14 اسفند ماه 1399 به شکل مجازی برگزار خواهد شد.

 

دانشنامۀ‌ عصب-روان‌شناسی زبان در پژوهشکده دانشنامه‌‌نگاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد

  •  عصب-روان‌شناسی‌زبان به همت مهلا آرین‌پور، پژوهشگر پژوهشکده‌ی دانشنامه‌‌نگاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با نظارت استادان بزرگ و فرهیختۀ این حوزه دکتر حسن عشایری و دکتر رضا نیلی‌پور منتشر شد و در اختیار پژوهشگران و مدرسین رشته‌های زبان‌شناسی، روان‌شناسی، علوم اعصاب‌شناختی و آسیب‌شناسی گفتار و زبان قرار گرفت.
    دانشنامۀ عصب‌-روان‌شناسی زبان، تألیف استاد برجسته هری ویتاکر است. این اثر بزرگ با رویکردی میان‌رشته‌ای به صورت جامع و همه‌جانبه به بررسی رابطه‌ی میان «زبان» و «مغز» می‌پردازد. این دانشنامه از نظر پوشش کامل همه ابعاد موضوع مغز و زبان کم‌نظیر است و اطلاعات گسترده‌ای را در این زمینه ارائه می‌دهد که در مقدمه مؤلف به‌طور کامل بخش‌های مختلف آن تشریح شده است. در ترجمه این اثر بزرگ سعی شده است تا برابر نهادهای واژگانی دقیق فارسی ارائه شود. پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری در راستای تحقق اهداف خطیر خود و برطرف کردن خلاء منابع مستند و معتبر علمی، اقدام به ترجمه و انتشار این اثر کم نظیر کرده و بزودی آن را در اختیار مراکز علمی مربوطه قرار خواهد داد. امید می‌رود ترجمه‌ی این اثر گامی بلند در جهت رفع نیازهای علمی جامعه دانشگاهی، پژوهشگران و محققان این ساحت علمی باشد.

دومین همایش ملی معناشناسی شناختی برگزار شد

دومین همایش ملی معناشناسی شناختی به همت انجمن زبان‌شناسی ایران و همکاری پژوهشکدۀ زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سه‌شنبه دوم دی 1399 از ساعت 9 تا 15 به شکل مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن زبان‌شناسی ایران، این همایش با خیرمقدم دکتر شهین نعمت‌زاده، رئیس محترم انجمن زبان‌شناسی ایران، آغاز شد. در ادامه دکتر بلقیس روشن، دبیر عملی همایش، به ارائه توضیحاتی درباره همایش پرداخت. به گفته ایشان در این همایش 8 مقاله برای ارائه به شکل سخنرانی و 4 مقاله به شکل پوستر برگزیده شد. ایشان یکی از ویژگی‌های این همایش را حضور سخنرانانی از رشته‌هایی غیر از زبان‌شناسی برشمرد.

همایش با سخنرانی دکتر احمد پاکتچی، رئیس پژوهشکده دانش‌نامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز شد. عنوان سخنرانی ایشان «نگاهی فرهنگی - شناختی به مفهوم‌سازی عدد دو» بود.

دیگر سخنرانی‌ها در سه نشست برگزار شد. دکتر شهین نعمت‌زاده، دکتر فائقه شاه‌حسینی و دکتر گلرخ سعیدنیا رؤسای نشست‌های این همایش بودند. در این همایش به نویسندگانی که ارائه پوستر داشتند فرصت داده شد تا دربارۀ مقاله خود توضیحاتی ارائه دهند. دکتر بهار پورشاهیان، محمدرضا دهقان‌زاده و فرزانه موسوی پوسترهای خود را در این همایش ارائه کردند.

دیگر سخنرانان این همایش عبارت بودند از: دکتر مصطفی عاصی، دکتر آزیتا افراشی، سیما کیایی، نسا میهن‌پرست، دکتر مسعود دهقان، علی عبداللهی نژاد، دکتر فائقه شاه‌حسینی، حمید آقایی و المیرا اسماعیل پور.

مریم محمدی دبیر اجرایی این همایش بود. از ویژگی‌های این همایش حضور همزمان بیش از 130 شرکت‌کننده از نقاط مختلف ایران در جلسه بود. گفتنی است چکیده مقالات در وبگاه انجمن زبان‌شناسی ایران بارگذاری شده است و متن کامل مقالات نیز به‌زودی در نشر نویسه پارسی منتشر خواهد شد.

 

تمدید مهلت دریافت مقالات دومین همایش ملی واج‌شناسی: وام‌واژه‌ها

مهلت دریافت مقالات دومین همایش ملی واج‌شناسی: وام‌واژه‌ها تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ تمدید شد همایش فروردین ‍۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

انجمن زبان‌شناسی ایران از تلاش علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا تقدیر کرد

 

رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران از تولید نرم‌افزار «غربالگری بیماری کووید ۱۹» از روی صدا خبر داد و گفت: براساس نتایج طرح تحقیقاتی ابتلا به این بیماری روی صدای افراد تاثیر می‌گذارد.

شهین نعمت‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن ابراز خرسندی از دستاورد ماندانا نوربخش عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، مجری طرح تولید نرم‌افزار «غربالگری بیماری کووید ۱۹»، این موفقیت را به جامعه زبان‌شناسی ایران به‌ویژه گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا تبریک گفت.

رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران در ادامه اظهار امیدواری کرد: با توجه بیشتر مسئولین علمی کشور، زمینه لازم جهت نقش‌آفرینی زبان‌شناسان ایرانی در مطالعات کاربردی در حوزه‌های مختلف همچون زبان‌شناسی شناختی، زبان‌شناسی اجتماعی، زبان‌شناسی حقوقی و دیگر حوزه‌های پژوهشی میان‌رشته ای فراهم شود.

وی ادامه داد: نرم‌افزار «غربالگری بیماری کووید ۱۹» بر اساس طرح «آنالیز گفتار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به منظور امکان‌سنجی تشخیص زودهنگام بر اساس نتایج بررسی‌های آکوستیکی و هوش مصنوعی» طراحی و ساخته شده است.

نعمت زاده افزود: این نرم‌افزار به لحاظ فنی به تأیید معاونت فناوری ریاست جمهوری رسیده است. از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹، صدای تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و افراد سالم ضبط شد و بررسی‌های اکوستیکی نشان داد که ابتلاء به این بیماری روی صدای افراد تأثیر می‌گذارد. در ادامه به کمک متخصصان هوش مصنوعی، نرم‌افزار غربالگری تولید شد.

وی یادآور شد: این نرم‌افزار به شکل خودارزیابی با بررسی صدای افرادی که مشکوک به ابتلاء به کووید ۱۹ هستند اعلام می‌کند که در صورت تغییر صدایشان به مراکز درمانی مراجعه کنند. تولیدکنندگان این نرم‌افزار امیدوارند با حمایت بیشتر و ادامه مطالعات، این نرم‌افزار توسعه یابد.

براساس این گزارش، انجمن زبان‌شناسی ایران از تلاش علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) تقدیر کرد.

 

چهارمین همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی: تحلیل گفتمان حقوقی اسفند ماه برگزار می‌شود

چهارمین همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی: تحلیل گفتمان حقوقی اسفند امسال برگزار می‌شود. با توجه به شیوع کووید ۱۹  همایش ملی زبان‌شناسی حقوقی که قرار بود اسفند سال گذشته برگزار شود، اسفند ۱۳۹۹  به شکل مجازی برگزارمی‌شود. نحوه شرکت در همایش از طریق وبگاه انجمن اطلاع‌رسانی خواهد شد.