ارسال مقاله برای مجله
Uploading…
Error! . Try again!
آپلود ارسال

عنوان:خبرنامه شماره 37

خلاصه:خبرنامه شماره 37

تاریخ :1395/12/30

خبرنامه 37 (بهار 1397)


1.    برگزاری نشست تاریخچه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در ایران: از دارالفنون تا کنون
2.    برگزاری سومین نشست سراسری مدیران گروه‌های آموزشی زبان‌شناسی کشور
نا    اعلام نتایج چکیده‌های پذیرفته شده در دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی
4.    برگزاری مجمع عمومی سالانه انجمن زبان‌شناسی ایران
5.    تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش زبان‌شناسی تجربی
برگزاری نشست تاریخچه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در ایران: از دارالفنون تا کنون
هفتمین سخنرانی از سلسله سخنرانی¬های انجمن زبان‌شناسی ایران با عنوان «‌‌تاریخچه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در ایران: از دارالفنون تا کنون‌» با حضور دکتر رضا عطاریان، عضو گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با همکاری پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، یکشنبه 23 اردیبهشت در پژوهشگاه برگزار شد.
دکتر عطاریان در ابتدا به معرفی اولین تلاش‌ها برای واژه‌سازی در دارالفنون پرداخت. وی پولاک را اولین معلم طب فرنگی در دارالفنون معرفی کرد و افزود: «پولاک به جای مجبور کردن دانشجویان پزشکی در آموزش زبان فرانسه برای استفاده از کلاس‌های پزشکی به این زبان، خود به آموختن زبان فارسی پرداخت تا بتواند درس‌های خود را به زبان مادری دانشجویان ارائه دهد. جانشینان او نیز مجبور شدند راه بنیان‌گذار تدریس پزشکی اروپایی به زبان فارسی را ادامه دهند». وی در ادامه به مواردی از کاربرد پسوند «-این» برای نامیدن جوهرهای گیاهی مانند بیداین (جوهر بید) اشاره کرد. دکتر عطاریان همچنین به مواردی از کاربرد پسوندهای «-ایک» و «-اور» در نام‌گذاری اسیدها اشاره کرد.
همچنین دکتر عطاریان از تلاش‌های واژه‌سازی میرزا تقی‌خان کاشانی در کتاب «جانورنامه» نام برد و نمونه‌هایی مانند : نرم‌تنان، نشخوارگان را و ... ذکر کرد.
سخنران در ادامه به تلاش‌های انجمن واژه‌سازی وزارت جنگ (1303)، آکادمی ادبیات و صنایع ظریفه (1305)، انجمن وضع لغات و اصطلاحات علمی در دارالمعلمین عالی (دانشرای عالی( (1311-1319) و آکادمی طبی قبل از فرهنگستان اول اشاره کرد.
دکتر عطاریان همچنین تلاش‌های سه دوره فرهنگستان و همچنین شاخه واژه‌گزینی مرکز نشر دانشگاهی را به تفصیل بر شمرد.
جلسه با پرسش و پاسخ پایان یافت.

برگزاری سومین نشست سراسری مدیران گروه‌های آموزشی زبان‌شناسی کشور
سومین نشست سراسری مدیران گروه‌های زبان‌شناسی، زبان‌های باستانی ایران و آموزش زبان فارسی شنبه 22 اردیبهشت با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات فناوری و انجمن زبان‌شناسی ایران در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد.
 سومین نشست سراسری مدیران گروه‌های آموزشی زبان شناسی کشور با خیرمقدم دکتر عاصی، دبیر ھمایش، آغاز شد.  سپس دکتر زندی از دانشگاه پیام نور، از وضعیت زبان شناسی در ٢٠ دانشگاه برتر جهان گزارشی ارائه کرد. وی بر اھمیت میان‌رشته‌ای‌ها به عنوان پلی بین زبان شناسی محض و حوزه‌های کاربردی تأکید کرد.
در ادامه دکتر حق‌بین، رئیس گروه برنامه‌ریزی درسی و گسترش زبان شناسی، فعالیت‌های یک ساله گروه را گزارش داد.  تصویب سرفصل رشته زبان و ادبیات کردی، تصویب سرفصل رشته زبان و ادبیات ترکی، تصویب دو واحد درس زبان بلوچی و زبان ترکمنی به عنوان دروس اختیاری تخصصی، بازنگری سرفصل دروس کارشناسی و دکتری زبان‌های باستانی ایران و تهیه پرسشنامه ارتقا رشته زبان شناسی، ازجمله اقدامات گروه برنامه‌ریزی درسی و گسترش زبان شناسی در سال ١٣٩٦ بوده است.
سپس دکتر صحرایی از دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، گزارشی از وضعیت آموزش زبان فارسی در ایران و جهان ارائه کرد.‌ وی ضمن اشاره به این نکته که اکنون سیزده مرکز در حوزه آموزش زبان فارسی در کشور فعالیت دارند بر لزوم اجرای سرفصل جدید رشته آزفا تأکید کرد.
دکتر یدالله منصوری از دانشگاه شهید بهشتی نیز گزارشی از وضعیت رشته زبان‌های باستانی ایران ارائه کرد.
سپس دکتر ملوک‌السادات بهشتی از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، گزارشی از جدیدترین دستاوردهای این پژوهشگاه ارائه داد.
در ادامه اساتید حاضر در جلسه درخصوص راه‌های بهبود و ارتقا دانش زبان شناسی در ایران و روزآیندسازی آموزش و پژوهش این رشته به تبادل نظر پرداختند.
دکتر حق‌بین بیانیه نشست سراسری مدیران گروه‌های زبان‌شناسی، زبان‌های باستانی ایران و آموزش زبان فارسی را در پایان قرائت کرد. در این بیانه که در هفت  بند تنظیم شده بر لزوم توجه به  ضرورت ارتقا کیفیت رشته‌ها در حوزه‌های  آموزش و پژوهش و نیازهای جامعه تأکید شده است. ھمچنین به گسترش زبان شناسی در حوزه‌های میان‌رشته ای و کاربری با حفظ کیفیت در مطالعه محض زبان شناسی توجه جدی شده است.

    اعلام نتایج داوری چکیده‌های پذیرفته شده در دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی
نتایج داوری چکیده‌های پذیرفته شده در دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی اعلام شد. پژوهشگرانی که چکیده‌هایشان پذیرفته شده است تا 10 تیر ماه فرصت دارند
 اصل مقاله خود را به سامانه همایش ارسال نمایند. این فرصت تمدید نخواهد شد.
    برگزاری مجمع عمومی سالانه انجمن زبان‌شناسی ایران
نشست مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن زبان‌شناسی ایران، چهارشنبه 30 خرداد رأس ساعت 14 در سالن حکمت پژهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
ابتدا دکتر روشن، ریاست انجمن، گزارشی از فعالیت یک سال گذشته انجمن ارائه کرد. وی در پایان از اعضا انجمن دعوت کرد برای تدوین نظام جامع زبان‌شناسی پیشنهادات خود را ارائه کنند.
در ادامه دکتر قیومی، بازرس مالی، گزارش مالی سال 1396 را ارائه کرد. سپس رای‌گیری برای تعیین بازرس سال 1397 انجام گرفت و دکتر قیومی بار دیگر به‌عنوان بازرس انتخاب شد.
روزنامه اطلاعات نیز جهت درج آگهی‌های انجمن انتخاب گردید.
همچنین از سایت جدید انجمن زبان‌شناسی ایران رونمایی شد.
تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش زبان‌شناسی تجربی
مهلت ارسال اصل مقاله به همایش زبان‌شناسی تجربی که شهریور امسال در دانشگاه بین‌المللی قزوین همزمان با مدرسه تابستانی انجمن زبان‌شناسی ایران برگزار می‌شود، تا 30 تیرماه تمدید شد. نتایج داوری تا 15 مرداد اعلام خواهد شد.