ارسال مقاله برای مجله
Uploading…
Error! . Try again!
آپلود ارسال

عنوان:خبرنامه 28

خلاصه:خبرنامه 28

تاریخ :1395/12/30

خبرنامه 28 (تابستان و پاییز 1394)

برگزاری نخستین همایش زبان­شناسی نقش­گرا در همدان
رونمایی از جشن‌نامه دکتر کورش صفوی
برگزاری کارگاه يک‌روزه زبان‌شناسي رايانشي
برگزاری نخستین همایش ملی زبان‌شناسی پیکره‌ای
برگزاری دومين همايش ملي زبان‌شناسي حقوقي: تحليل گفتمان حقوقي
برگزاري دومین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان
برگزاري دومين همايش ملي زبان فارسي و اينترنت
فهرست همایش­های انجمن زبان­شناسی ایران در زمستان 1394
نشانی جدید انجمن زبان­شناسی ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری نخستین همایش زبان­شناسی نقش­گرا در همدان

نخستین همایش زبان‌شناسی نقشگرا با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور چهارشنبه و پنج‌شنبه 11 و 12 شهریور در دانشکده ادبیات دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد.

در بخش افتتاحیه دکتر محمد راسخ‌مهند، دبیر علمی همایش، ضمن اشاره به برگزاری دو مدرسه تابستانی در دانشگاه بوعلی و برگزاری چندین مدرسۀ تابستانی با همکاری دانشگاه هامبورگ گفت: مهمانانی از آلمان و فرانسه و ایتالیا در این همایش حضور دارند. دبیر علمی همایش در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه همدان، با برگزاری دوسالانۀ این همایش، گامی در جهت بررسی زبان‌های ایرانی با رویکردهای نقش‌گرا بردارد.

در این همایش دو روزه در مجموع هشت نشست برگزار شد. در نشست پایانی دکتر مصطفی عاصی، در مورد «زبان­شناسی پیکره­ای در ایران» نکته‌هایی را بیان کرد و انواع پیکره‌های دستی و رایانشی و پیکره‌های زبان فارسی را معرفی نمود.

سخنران پایانی این همایش، دکتر کورش صفوی بود که در آغاز گفت: در سال 1999 در انجمن فلسفه دپارتمان پاریس بر اساس آمار و به شکل مستند گفتم که زبان‌شناسی دارد جایگزین فلسفه می‌شود.  بنا بر نظر کانت «فلسفه مادر علوم است»، و باید گفت بارزترین نوع فلسفه نیز فلسفه زبان است. وی افزود: ما هنوز اطلس گویش‌های ایران را نداریم. اگر بخواهیم در آینده حرفی داشته باشیم، باید اطلاعاتمان را در زبان‌شناسی و تاریخ و فلسفه قوی کنیم.

چکیدۀ مقالات ارائه شده به همراه تعدادی دیگر از مقالات (­در مجموع 46 چکیده) در مجموعۀ چکیده مقالات نخستین همایش زبان‌شناسی نقشگرا در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

رونمایی از جشن‌نامه دکتر کورش صفوی

مراسم رونمایی از جشن‌نامه دکتر کورش صفوی، با حضور استادان و دانشجویان، 11 شهریور همزمان با همایش ملی زبان‌شناسی نقشگرا در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد.

در آغاز مراسم استادانی که در مجموعه جشن­نامه مقاله داشتند، استادان امروز و دانشجویان پیشین دکتر صفوی و  همچنین همکاران ایشان نکته‌هایی در وصف استاد ارجمند بیان داشتند.

در ادامه با حضور دکتر شقاقی ریاست انجمن زبان شناسی ایران و دکتر راسخ‌مهند از مجموعه جشن‌نامۀ دکتر کورش صفوی رونمایی شد. این مجموعه به کوشش دکتر مهرداد نغزگوی کهن و دکتر محمد راسخ‌مهند و از سوی انتشارات سیاهرود منتشر شده است.

در مجموعۀ جشن‌نامۀ دکتر کورش صفوی، مصاحبه‌ای با دکتر صفوی و فهرست آثار ایشان همچنین مقالاتی زبان‌شناختی از دکتر محرم اسلامی، دکتر آزیتا افراشی، دکتر سیدمحمد حسینی معصوم، دکتر پروانه خسروی‌زاده، دکتر شادی داوری، دکتر محمد راسخ‌مهند، دکتر عادل رفیعی، دکتر فرهاد ساسانی، گلرخ سعیدنیا، دکتر ویدا شقاقی، دکتر علاءالدین طباطبایی، دکتر امید طبیب‌زاده، دکتر فریبا قطره، دکتر بهروز محمودی بختیاری، دکتر شهرام مدرس خیابانی، دکتر گلناز مدرسی قوامی، دکتر ناصح، دکتر مهرداد نغزگوی کهن به چشم می‌خورد.

برگزاری کارگاه يک‌روزه زبان‌شناسي رايانشي

با حضور جمعي از اساتيد و علاقمندان رشته‌ي زبان‌شناسي، و به طور خاص دوستداران حوزه‌ زبان‌شناسي رايانشي، کارگاه يک‌روزه زبان‌شناسي رايانشي در تاريخ 22 مهرماه در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار گرديد.

دکتر محمد بحراني، عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف، سرپرست کارگاه اول و دوم بود. کارگاه اول با سخنرانی با عنوان مروري بر «روش‌هاي درک زبان طبيعي در سامانه‌هاي محاوره» توسط انسيه همتان، فارغ‌التحصيل زبان‌شناسي رايانشي از دانشگاه صنعتي شريف آغاز شد.

کارگاه دوم با عنوان «مروري بر سامانه‌هاي پرسش و پاسخ خودکار» توسط هاوري حسيني، دانشجوي کارشناسي ارشد زبان‌شناسي رايانشي دانشگاه صنعتي شريف ارائه شد.

کارگاه سوم که «آشنايي با ترجمه‌ي ماشيني» نام داشت توسط هادي عبدي قويدل، دانش‌آموخته‌ي دوره‌ اول زبان‌شناسي رايانشي از دانشگاه صنعتي شريف ارائه شد.

کارگاه پاياني با عنوان «معرفي پروژه‌ي تکواژ و ديگر ابزارهاي برخط پردازش زبان فارسي» توسط علي چلمقاني، دانش‌آموخته‌ي سومين دوره‌ زبان‌شناسي رايانشي از دانشگاه صنعتي شريف ارائه شد.

برگزاری نخستین همایش ملی زبان‌شناسی پیکره‌ای

نخستین همایش ملی  زبان‌شناسی پیکره‌ای به همت انجمن زبان‌شناسی و با حمایت نشر نویسه پارسی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) صبح و بعد از ظهر پنج‌شنبه 30 مهر 1394 با حضور تعداد زیادی از دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه‌های زبان‌شناسی و هوش مصنوعی، زبان‌شناسی رایانشی و مطالعات ترجمه در پژوهشگاه علوم انسانی و  مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در نشست نخست به ریاست دکتر شهرام مدرس خیابانی، گزارش «معرفی پایگاه دادگان زبان فارسی و پیکرۀ تاریخی آن» توسط دکتر مصطفی عاصی و سعیده قندی دانشجوی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه شد. در ادامه، پژوهش دکتر رضا خیرآبادی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی با عنوان «بررسی پیکره‌بنیاد واژه‌های هم‌آیند با ایران در چارچوب رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی» ارائه شد.

در نشست دوم به ریاست دکتر پرانه خسروی‌زاده، دکتر مهرنوش شمس‌فرد از دانشگاه شهیدبهشتی گزارش «پیکرۀ فارس‌نت و تعامل آن با پیکره‌های متنی» را ارائه داد. عنوان سخنرانی دوم این نشست «حوزه‌های معنایی حروف اضافه» بود که زهرا کوثری‌فرد از دانشگاه صنعتی شریف آن را ارائه داد. در ادامه هاوری حسینی از دانشگاه صنعتی شریف در مورد «واژگان زایای کردی سورانی KSLexicon» سخن گفت.

نشست سوم به ریاست دکتر محمود بی‌جن‌خان از دانشگاه تهران تشکیل شد. در این نشست، نخست شهره طباطبایی از پژوهشگاه توسعۀ فناوری‌های پیشرفتۀ خواجه نصیرالدین طوسی در گزارشی «پیکرۀ متنی زبان فارسی» را معرفی کرد. در ادامه مقاله‌ای با عنوان «تولید پیکرۀ واحدهای اسمی» فارسی ارائه شد. در این پژوهش محمد عبدوس و حمیدرضا قدمنان از آزمایشگاه پردازش و تحلیل متن شرکت آرمان رایان شریف دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر بهروز مینایی بیدگلی از دانشگاه علم و صنعت ایران همکاری داشتند. سومین سخنرانی این نشست، گزارش «معرفی پیکرۀ فارسی روز» بود که فرهاد قربان‌زاده از فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را ارائه داد و در پایان پژوهشی با عنوان Developing a Dynamic Domain-specific.  Parallel Corpus of English and Persian. Religious Texts ارائه شد.

در نشست پایانی به ریاست دکتر شقاقي، یک گزارش و دو سخنرانی ارائه شد. نخست منوچهر کوهستانی دانشجوی دکتری زبان‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس به «معرفی پیکره دادگان نحوی زبان فارسی» پرداخت. در ادامه پژوهش مشترک شادی حسین‌نژاد، طاهره امامی آزادی و دکتر یاسر شکفته از پژوهشگاه توسعۀ فناوری‌های پیشرفتۀ خواجه نصیرالدین طوسی با عنوان «تهیۀ پیکرۀ گروه‌های نحوی استاندارد برای تجزیۀ سطحی جملات فارسی» ارائه شد. سخنران پایانی این همایش نیز پگاه صفری دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا بود که مقالۀ مشترکش را با دکتر آزاده میرزایی با عنوان «ساخت واژه-متن‌های تخصصی و عمومی زبان فارسی بر اساس بسامدگیری واژه‌های نقشی و محتوایی» ارائه داد.

گفتنی است با نمایه شدن همایش‌های انجمن زبان‌شناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، از این پس، مجموعه‌ مقالات همایش‌های انجمن، مي‌توانند به درجۀ علمی-پژوهشی ارتقا يابند.

برگزاری دومين همايش ملي زبان‌شناسي حقوقي: تحليل گفتمان حقوقي

با حضور جمعي از اساتيد و علاقمندان رشته‌ زبان‌شناسي، و به طور خاص دوستداران حوزه‌ زبان‌شناسي حقوقي، دومين همايش ملي زبان‌شناسي حقوقي: تحليل گفتمان حقوقي، توسط انجمن زبان‌شناسي ايران و با همکاري پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و نشر نويسه‌،در تاريخ 28 آبان ماه در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار شد.

سخنران ويژه‌ اين همايش، دکتر محمود صادقي، دبير کميسيون انجمن‌هاي علمي کشور و مدير گروه مالکيت‌هاي فکري دانشگاه تربيت مدرس، در سخنراني افتتاحيه ابتدا به تاريخچه‌ حقوق مالکيت معنوي در ايران پرداخت و از وجود قوانيني در اين خصوص از سال 1304 در ايران خبر داد.

در این همایش در مجموع هشت سخنرانی ارائه شد. عناوین سخرانی‌ها عبارتند از: «بررسي ويژگي‌هاي زبان‌شناختي قراردادهاي بانکي به عنوان نمونه‌اي از گفتمان حقوقي» (دکتر رضا خیرآبادی)، «روش‌هاي اقناع وکلا در دادگاه‌هاي کيفري از بُعد زبان‌شناسي حقوقي» (مرجان تقی پور)، «مترجمي همزمان در دادگاه از منظر تحليل گفتمان حقوقي» (فائزه فرازنده‌پور)، «تحليل نقش کاربردشناختي نظريه کنش‌هاي گفتاري آستين و سرل» (دکتر ابراهیم بدخشان و فرشاد دهقان)، «ويژگي‌هاي کلامي جدل‌هاي ميان زنان و مردان در دادگاه‌هاي خانواده‌ شهر تهران» (دکتر بلقیس روشن، نفیسه صفی)، «تشخيص هويت گوينده براساس معيارهاي آکوستيکي-طيفي» (هما اسدی)، «توصيف و تحليل شيوه‌هاي کلامي و غيرکلامي متهمان جهت اقناع در دادگاه‌هاي علني ايران: تحليل گفتمان دادگاه کيفري» (عظیمه زائری)، «بررسي و تحليل دروغ از منظر زبان‌شناسي حقوقي براساس پيکره‌ي زباني» (قادر رزمجو با همکاری شقايق مديرشهلا، هادي عبدي قويدل، هانيه جيگاري و حسني جليل‌زاده).

در خاتمه‌، هم‌انديشي بحثي با حضور دکتر بلقيس روشن، دکتر فردوس آقاگل‌زاده و دکتر الخاص ويسي، عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور اهواز، برگزار شد وبرخي از مشکلات در اين حوزه‌ پژوهشي مطرح گرديد.

برگزاري دومین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان

دومين «گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان» با هدف تعامل و مشارکت بیشتر بین دستگاه‌ها و در راستای اتحاد، انسجام و یک سو کردن فعالیت‌های آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، با حضور 33 نهاد داخلی و خارجی اول آذر ماه  در بنیاد سعدی برگزار شد.

 در این گردهمایی یک روزه که با حضور ریاست و معاونان بنیاد سعدی و همچنین ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بنیاد سعدی برگزار شد، نمایندگان نهادهای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی از جمله  دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌هاي داخلي به همراه نماینده دانشگاه‌های خارجی اکستر و کمبریج انگلستان، دانشگاه بغداد عراق و دانشگاه دولتی ایروان،  حضور داشتند.

دکتر فريبا قطره که به‌عنوان نماينده انجمن زبان‌شناسي ايران در اين گردهمايي حضور داشت، حوزه‌هاي همکاري انجمن و بنياد سعدي را در محورهايي چون: آمادگی برای امضای تفاهم­نامه با بنیاد سعدی به منظور همکاری­های مشترک در زمینۀ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی­زبانان، امکان برگزاری دوره­های آموزشی، کارگاه­های تخصصی، و نشست­های علمی، امکان همکاری در تدوین مواد آموزشی لازم و  تأمین نیروی متخصص برای تدریس در داخل و خارج کشور برشمرد.

گفتني است بنياد سعدي براساس راهبردها و ضوابط حاکم بر روابط فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت راهبردی و اجرای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای را در حوزه گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور برعهده دارد. تهيه انواع نرم‌افزار، مجله، کتاب، لوح فشرده، فیلم و وبگاه‌ اینترنتی، فعالیت‌های کمک آموزشی در کنار بازآموزي اساتيد زبان فارسي در خارج از کشور ازجمله حوزه‌هاي فعاليت بنياد سعدي است.

برگزاري دومين همايش ملي زبان فارسي و اينترنت

دومین همایش ملی زبان فارسی و اینترنت با حضور پژوهشگران و علاقمندان حوزه‌های رایانه و زبان‌شناسی و ادبیات فارسی، روز پنج‌شنبه 26 آذر 94 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

سخنران ویژه این همایش دکتر مصطفی عاصی در مورد «رایاسپهر: فرصتی یکتا برای بالندگی زبان فارسی» سخنرانی کرد.

در ادامه نشستی با 4 سخنرانی به ریاست دکتر عاصی برگزار شد. نخستین سخنرانی با عنوان «تبیین خودکار روابط ساخت‌واژی-معنایی در فارس‌نت» پژوهشی بود که توسط نسیم فکورنیا ارائه شد. نویسندۀ همکار ایشان دکتر نگار داوری اردکانی از دانشگاه شهید بهشتی بود. عنوان سخنرانی دوم این نشست، «مروری بر روش‏های برچسب‏گذاری نقش دستوری در زبان فارسی» پژوهش مشترکي بود از  پژمان غلامی دستگردی از مؤسسه آموزش عالی نبی‌اکرم(ص) تبریز و دکتر محمدرضا فیضی درخشی از دانشگاه تبریز.

عناوین دیگر سخنرانی­های نشست عبارتند از: «#اینستاگرام#فارسی_اینترنت» (صفا عابدی و محمدحسن ترابی)، «تشخیص موجودیت‌های اسمی با استفاده از محتوای ویکی‌پدیای فارسی و روش‌های قاعده‌بنیان» (محمد عبدوس، دکتر بهروز مینایی بیدگلی و حمیدرضا قدمنان)، «بررسی ساختاری پینگیلیش در مقایسه با نظام نوشتاری فارسی: تحلیلی قاعده بنیاد در چارچوب مدل نگاره به واج» (فرزانه بختیاری)، «بررسی عوامل انسجامی در متون دو‌زبانه منتشر شده در شبکه اجتماعی وایبر (تلفن همراه)» (دکتر فرزانه هراتیان و حبیب احمدی)، «نقد و بررسی اشعار منتشرشده در شبکه مجازی تلگرام» (سمانه‌السادات ملک ثابت و اعظم سیامک و دکتر سید حسین شهاب‌رضوی)، «فهم: تشخیص‌گر اختصارات زبان فارسی» (دکترمحمدرضا فیضی‌درخشی و آرش هدایتی و مهدیه محمدیان)، «بررسی مقایسه‌ای چند مدخل مربوط به شاعران پارسی‌گوی در ویکی‌پدیای فارسی» (دکتر سعید کریمی).

فهرست همایش­های انجمن زبان­شناسی ایران در زمستان 1394

انجمن زبان­شناسی ایران با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و نشر نویسه در زمستان 1394 همایش­های زیر را برگزار می­کند:

نخستین همایش ملی واج­شناسی، زمان: 15 بهمن 1394، مکان: دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر علمی: دکتر گلناز مدرسی قوامی؛
نخستین همایش مل خشونت کلامی، زمان: 6 اسفند 1394، مکان: دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر عملی: دکتر گلرخ سعیدنیا، دکتر آزاده میرزایی.

 

نشانی جدید انجمن زبان­شناسی ایران

نشانی جدید انجمن زبان­شناسی ایران به شرح زیر اعلام می­شود:

تهران، بزرگراه چمران، پل مدیریت ، خیابان علامه طباطبائی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، طبقه اول اتاق 117، دفتر انجمن زبان‌شناسی ایران.

اطلاعات تماس

تلفن

88690022 -021

فکس

88690023 -021

سامانه پیام کوتاه

30002588821003

50002588821003

رایانامه

info@lsi.ir

رایانامه همایش‌ها

hamayesh@lsi.ir