ارسال مقاله برای مجله
Uploading…
Error! . Try again!
آپلود ارسال

عنوان:خبرنامه 24

خلاصه:خبرنامه 24

تاریخ :1395/12/30

خبرنامه 24 (تابستان 1393)

1-برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن زبان­شناسی ایران

2-فراخوان مقاله نهمین همایش زبان­شناسی ایران

3-فراخوان نخستین دوره جایزه دکتر محمد مقدم

4-فراخوان مقاله نخستین همایش ملی واکاوی منابع آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان

5-معرفی کتاب: بازنمایی پوشاک زنان در مجموعه­های تلویزیونی (رویکرد نشانه­شناسی گفتمانی). دکتر فرزان سجودی. مرکز تحقیقات صداوسیما.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن زبان­شناسی ایران

مجمع عمومی عادی سالیانه سال 1393 انجمن زبان‌شناسی ایران، ساعت نه صبح روز پنج شنبه 5 تیر در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. برنامه مجمع عمومی به ارائه گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی سال مالی 1392، تصویب صورت‌های مالی سال 1392 و انتخاب بازرس قانونی برای سال مالی 1393 اختصاص داشت. در آغاز نشست رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران، دکتر ویدا شقاقی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک‌ساله انجمن و همایش‌های برگزار شده در فصل بهار سال 1393، تاریخچه‌ای از فعالیت‌های انجمن را از سال 1381 (تأسیس)، 1382 (پیوستن به انجمن‌های علمی) و 1383 (تصویب اولین اساسنامه انجمن) مرور کرد و افزود: اکنون بیش از ده سال از فعالیت انجمن می‌گذرد، و ما نیازمند بازنگری در اهداف آن هستیم. وی در ادامه از پیشنهادهای مطرح شده در هیئت مدیره انجمن از جمله تصویب جایزه سالانه دکتر مقدم برای برترین پایان‌نامه دکتری و نظرسنجی از اعضا در وبگاه و نیز برطرف شدن مشکل بهسازی وبگاه خبر داد. وی خاطر نشان کرد با وجود انجمن زبان‌شناسی ایران نباید فارغ‌التحصیلان از زبان‌شناسی فاصله بگیرند. رئیس انجمن زبان‌شناسی در ادامه گفت: تاکنون برنامه برگزاری هفتمین مدرسه تابستانی انجمن، به علت افزایش قیمت‌ها نهایی نشده است و اکنون پیشنهاد جدید یکی از دانشگاه‌ها در حال بررسی است که ظرف چند هفته آینده نتیجه از طریق وبگاه اعلام خواهد شد. دکتر شقاقی همچنین از مصوبه وزارت علوم برای پرداخت حق عضویت دانشجویان و اعضا هیئت علمی انجمن‌ها از سوی دانشگاه‌ها و پرداخت هزینه ایاب و ذهاب اعضا ساکن شهرستان خبر داد. وی در پایان از دکتر آیینه‌وند، ریاست فعلی، و دکتر آیت‌اللهی ریاست سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کارکنان صمیمی پژوهشگاه جهت همکاری با انجمن زبان‌شناسی ایران قدردانی به عمل آورد.

در ادامه، دکتر روشن، بازرس انجمن، گزارش مالی یک ساله انجمن را ارائه کرد و گفت: عملکرد انجمن مطابق استانداردهای حسابداری بوده است. در ادامه با رأی حاضران گزارش بازرس تصویب شد. پس از آن برای انتخاب بازرس جدید انجمن با حضور نماینده وزارت علوم، رأی گیری به عمل آمد و دکتر ماندانا نوربخش به عنوان بازرس اصلی و دکتر شهلا رقیب دوست به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

دکتر عبدالکریمی نیز گزارش کوتاهی از هم‌اندیشی‌های برگزار شده در سال 1392 قرائت و برنامه نشست‌های سال 1393 را اعلام کرد. دکتر پروانه خسروی زاده، دبیر علمی سومین همایش زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف که با همکاری انجمن زبان‌شناسی ایران در تاریخ 28 و 29 آبان امسال برگزار می‌شود، درمورد نحوه برگزاری و شرکت در این همایش توضیحاتی ارائه کرد.

 گفتنی است در تاریخ 5 و 6 اسفند امسال نهمین همایش زبان‌شناسی ایران در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار خواهد شد. امسال همچنین انجمن زبان‌شناسی ایران در کنار همایش‌های تخصصی که برگزارکننده آن خواهد بود، در برگزاری همایش آموزش زبان فارسی در دانشگاه شهید بهشتی (دی 93) و همایش زبان‌شناسی و مطالعات بین‌رشته‌ای دانشگاه الزهرا(س) (آبان 1393) همکاری خواهد داشت.

در نشست امروز همچنین فرم نظرسنجی انجمن‌های علمی در بین حضار توزیع شد و با حداکثر آرا روزنامه اطلاعات برای آگهی‌رسانی انجمن باردیگر انتخاب شد.

 

پس از رأی‌گیری، دکتر کورش صفوی، مشاور عالی انجمن، ضمن تأکید بر جایگاه زبان‌شناسی در میان دیگر علوم و با توجه به رشد کمّی این رشته در کشور، برگزاری نشست آسیب‌شناسی این رشته را در آینده نزدیک خواستار شد. وی بر نقش انجمن به عنوان حامی و ناظر گروه‌های زبان‌شناسی کشور تأکید کرد. دکتر یحیی مدرسی، سردبیر مجله انجمن زبان‌شناسی ایران نیز توضیحاتی درخصوص وضعیت نشریه ارائه داد.

در ادامه برخی از اعضا انجمن پیشنهادهایی را برای گسترش فعالیت‌های انجمن از جمله تدوین برنامه کلان پژوهشی، افزایش ارتباطات زبان‌شناسان از طریق انجمن، بازنگری در سرفصل دروس زبان‌شناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، تسریع در چاپ مقالات فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن، تأسیس پایگاه انجمن در استان‌ها، جذب اعضا و نیروی اجرایی جدید و تلاش برای نظارت بر عناوین رساله‌های دانشجویی ارائه کردند.

 

در پایان از دو تن از همراهان انجمن (آقای گوهری و خانم روشن‌دل) که در طول بیش از ده سال‌ گذشته، همواره در امور مالی و حسابرسی انجمن را یاری کرده‌اند قدردانی شد. از دکتر اعتضادی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز بابت همکاری با برگزاری جلسات انجمن تقدیر شد. در این گردهمایی همچنین از کلیه یاران صمیمی انجمن زبان‌شناسی ایران که با اشتیاق و همدلی در فعالیت‌های انجمن همکاری دارند قدردانی شد.

در نشست امروز جدیدترین شماره فصلنامه «زبان و زبان‌شناسی» (شماره 15) نیز به شکل رایگان به شرکت‌کنندگان اهدا گردید و اعضا با پرداخت حق عضویت سالانه از مزایای دریافت کارت طلایی انجمن بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

فراخوان نهمین همایش زبان­شناسی ایران

 

نهمین همایش زبان­شناسی ایران

5و6اسفند 1393 برگزار می­شود.

مکان: دانشگاه علامه­ طباطبایی، دانشکدة ادبیات فارسی و زبان­های خارجی

 

تاریخ‌های مهم:

آخرین مهلت دریافت چکیده­ها: 15شهریور1393 (این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد)

اعلام نتیجة داوری چکیده­ها: 29شهریور1393

آخرین مهلت ارسال اصل مقاله حداکثر تا تاریخ 30آبان1393

 

محورهای همایش:

-         آواشناسی و واج­شناسی

-         صرف

-         نحو

-         معنی­شناسی

-         کاربردشناسی، گفتمان­شناسی و ساخت اطلاع

-         آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان

-         زبان­های ایرانی کهن

-         گویش­ها و زبان­های ایران

-         روان­شناسی زبان

-         زبان­شناسی اجتماعی

-         عصب­شناسی زبان

-         زبان­شناسی شناختی

-         فلسفة زبان

-         رده­شناسی زبان

-         زبان­شناسی رایانشی

-         زبان­شناسی تاریخی-تطبیقی

-         زبان­شناسی کاربردی

 

شرایط و برخی نکات در خصوص ارسال چکیده­ مقاله:

·          حجم مجاز مقالات: حداقل 8 و حداکثر 14 صفحه مشتمل بر چکیده، اصل مقاله، جدولها و نمودارها، منابع و پیوست‌ها.

·        اندازة قلم: عنوان ← 16، زیرعنوان ← 15، متن مقاله ← 12

·        نمونه‌های گویشی یا زبان‌های دیگر به‌روش آوانگاری IPA نوشته شود.

·        مقاله­های ارسال­شده باید دربردارندة نام  حداکثر سه نگارنده باشند. علاقه­مندان به ارائة مقاله می­توانند حداکثر یک چکیده مستقل و حداکثر یک چکیدة مشترک برای دبیرخانة همایش ارسال کنند.

·        چکیده­های ارسال­شده باید در دو صفحه و به این ترتیب تنظیم شوند:

صفحة اول: [شامل:  نام و نام خانوادگی، وابستگی سازمانی، شماره تلفن ثابت و همراه]

صفحة دوم: [چکیدة مقاله؛ شامل 300 تا 350 واژه؛ 3 تا 5 کلیدواژه]

·        فایل چکیده باید در قالب نرم افزار word و به صورت غیرفشرده (unzipped) ارسال شود.

·        فایل ارسالی باید با نام و نام خانوادگی نویسنده اول به صورت لاتین نامگذاری شود و از نامگذاری فایل‌ها به زبان فارسی پرهیز شود.

 

 

فراخوان نخستین دوره جایزه دکتر محمد مقدم

 

انجمن زبان­شناسی ایران در نظر دارد برای ارتقا سطح علمی دانش­آموختگان در حوزه زبان­شناسی جایزه­ای را هر ساله با نام و یاد شادروان استاد دکتر محمد مقدم، بنیان­گذار رشته زبان­شناسی در ایران، برای ارزشمندترین رساله دکتری دانش­آموختگان در نظر بگیرد.

دانش­آموختگان اول تیر 1391 تا اول تیر 1393، در صورت تمایل می­توانند نسخه­ای از رساله خود را حداکثر تا سی و یک شهریور 1393 به دفتر انجمن زبان­شناسی ایران تحویل دهند. نتیجه داوری تا پایان دی ماه 1393 اعلام و جایزه دکتر مقدم طی مراسمی ویژه به نویسنده برترین رساله داوری شده اهدا خواهد شد.

 

 

 

 

 

فراخوان مقاله نخستین همایش ملی واکاوی منابع آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان

 

گروه زبان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری انجمن زبان­شناسی ایران، نخستین همایش ملی واکاوی منابع آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان را 1 بهمن 1393 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می­کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 اهداف برگزاری همایش:

1- ترسیم وضعیت موجود منابع آموزشی زبان فارسی از منظر:

الف . مهارت­های پنج­گانه­ آموزش زبان

ب. مبانی نظری و روش­های  تهیه و تدوین منابع آموزشی

ج. مخاطب­محوری منابع آموزشی

 2- ارزیابی وضعیت موجود

 3- ترسیم وضعیت مطلوب منابع آموزشی زبان فارسی به غیر­فارسی­زبانان

 4- ارائه­ی راهکارها برای رسیدن به وضعیت مطلوب

محورهای همایش:

1-     بررسی کتاب­های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر اساس مهارت­های زبانی

2-    بررسی باز نمود فرهنگ در کتاب­های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی­زبانان

3-   بررسی بازتاب میراث ادب فارسی در کتاب­های آموزش زبان فارسی به غیر­فارسی­زبانان

4-    آسیب­شناسی مبانی نظری تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان فارسی به غیر­فارسی­زبانان

5-    بررسی فرصت­ها و محدودیت­های موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب منابع آموزشی زبان فارسی به غیر­فارسی­زبانان

6-    برسی انطباق نیازها و سطح مخاطبان با منابع آموزشی زبان فارسی به غیر­فارسی­زبانان

7-    بررسی جاذبه­های صوری

  شرایط چکیده­های ارسالی:

چکیده مقاله­های ارسال­شده باید حداکثر دربردارندة نام سه نگارنده باشند. علاقه­مندان به ارائة مقاله می­توانند حداکثر دو چکیده (اعم از مستقل و یا مشترک) برای دبیرخانة همایش ارسال کنند.

چکیده­های ارسال­شده باید در دو صفحه و به این ترتیب تنظیم شوند:

صفحة اول:

نام و نام خانوادگی

وابستگی سازمانی

شماره تلفن ثابت و همراه

صفحة دوم:

چکیدة مقاله؛ شامل 300 واژه

3 تا 5 کلیدواژه

مهلت ارسال چکیده: 12 مهر 1393

اعلام نتایج داوری: 22 مهر 1393

hamayash@lsi.ir

 

 

معرفی کتاب: بازنمایی پوشاک زنان در مجموعه­های تلویزیونی (رویکرد نشانه­شناسی گفتمانی). دکتر فرزان سجودی. مرکز تحقیقات صداوسیما. تابستان 1393.

آگاهی انتقادی از کارکردهای گفتمانی نظام­های نشانه­ای در چگونگی بهره­گیری از آنها در تولیدات تلویزیونی، بویژه مجموعه­های تلویزیونی تأثیر بسیار دارد. کتاب بازنمایی پوشاک زنان در مجموعه­های تلویزیونی می­کوشد لباس زنان را در سه مجموعه تلویزیونی ایرانی سیمای جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر، براساس رویکرد نشانه­شناسی گفتمانی بررسی کند. در اینجا، لباس در حکم متن دیداری در نظر گرفته شده است که در گفتمان­های متفاوت شکل­های بیانی متفاوت پیدا می­کند و در کنار دیگر لایه­های متنی در جهت ارزشگذاری یک گفتمان عمل می­کند. این اثر نشان می­دهد چگونه نشانه­های مربوط به پوشاک به فضاهای خودی و دیگری دارای ارزش مثبت و منفی دلالت  و تمایزهای طبقاتی، شغلی و امثال آن را بازتولید می­کنند.