چکیده
این مقاله با مقایسة نحوة بهکارگیریِ راهبردهای فراگفتمان در مقالات علمی ـ پژوهشی زبان فارسی و انگلیسی به بررسی این موضوع میپردازد که آیا نویسندگان بومی زبان فارسی در نگارش مقالة علمي به زبان خود از نظر بهکارگیری فراگفتمان مشابه هنجارهای جامعة گفتماني علمي عمل میکنند یا خیر. بررسی و مقایسة 36 مقالة علمي فارسی از گویشوران بومی زبان فارسی و 36 مقالة علمي انگلیسی از گویشوران بومی زبان انگلیسی (بهعنوان زبان معیار جامعة گفتماني علمي) نشان داد که در مجموع هنجارهای گویشورانِ فارسی از نظر بهکارگیری فراگفتمان مانند اعضای جامعة گفتمانيِ علمی است. بااينوجود، در برخی راهبردهای فراگفتمان تفاوتهای قابل ملاحظهای مشاهده شد که به نظر ميرسد ميتواند در نگارش مقالة علمي به زبان انگلیسی توسط گويشورانِ زبان فارسي تأثیر خود را نشان دهد.
کلیدواژهها: فراگفتمان، جامعة گفتماني، جامعة گفتاري، تحلیل ژانر.